تفاوت مرد و زن
نوشته شده توسط : صادق

-          حس زنانه: مهارت های حسی خانم ها بسیار ظریف و دقیق تر از آقایان است. از آنجایی که زن مسوولیت اصلی اش خانه داری و تربیت فرزندان بوده و هست و برای این توانایی نیازمند قدرت تشخیص تغییر حال و رفتار فرزندان و دیگر نیازمندان بوده. به همین دلیل خانم ها به راحتی متوجه تغییر وتحول در آقایان و طرز رفتار و حرکتشان می شوند . . این توانایی عموما به "حس زنانه" تعبیر می شود.

-          آزمایش ها و اسکن مغزی نشان میدهد حداقل 70درصد فعالیت الکتریکی مردان در هنگام استراحت خاموش است در صورتی که 95 درصد فعلیت مغزی خانم ها در هنگام استراحت برقرار بوده و به طور مرتب سیگنال های اطلاعاتی را از پیرامون دریافت کرده و تحلیل میکنند. زن ها از ترس ها ، شیطنت ها ، ماجراهای عاطفی ، امیال و آرزو های اطرافیان و دوستانشان و آنچه در ذهنشان میگذرد به خوبی باخبرند در صورتی که مردان به ندرت حتی متوجه بزرگ شدن موجودات کوچکی که با او زیر یک سقف زندگی می کنند می شوند.

-          مردان دارای "دید تنولی" هستند و به این دلیل برای اینکه بخواهند به خانمی نگاه بیندازند باید سر خود را برگردانند اما زنان با داشتن دایره دید وسع تر و به دلیل منشورهای بیشتری که در شبکیه چشم دارد توانایی بیشتری در تشخیص رنگ با جزییات زیاد دارد . زنان حداقل یک زاویه 45 درجه از هر طرف سر و بالا و پایین بینی شان را در آن واحد می توانند زیر نظر داشته باشند و حتی گستره دید بعضی از خانم ها تقریبا 180 درجه را شامل می سوند.

-          خانم خا اگر مشکل آقایان را در دیدن اشیا نزدیک درک کنند ، زندگی راحت تری خواهند داشت . دید چشمان مردان برای مسافت های دور تنظیم شده است از این رو برای پیدا کردن اشیا در مسافت نزدیک دچار مشکل می شوند. وقتی زنی به شوهرش می گوید :"داخل کمد است" بهتر است مرد با اعصابی آرام تر به جست و جو ادامه دهد و حرف همسرش را باور کند و زنان هم این مشکل مردان را درک کنند و به حساب بی توجهی و بی ذقتی نگذارند.

-          آقایان نمی توانند دروغ را به راحتی تشخیص دهند .
در مکالمات رو در رو ، اشارات غیر کلامی 60 تا 80 درصد و کلام بقیه درصد را در انتقال پیام داراست. دستگاه حسی برتر زن فورا اطلاعات را گرفته و تحلیل می کند و توانایی مغز او در انتقال از نیمکره چپ به راست و بالعکس او را در تحلیل و رمز گشایی نشانه های کلامی و فراکلامی تواناتر می کند. از این رو است که زنان دروغ را از یک فسخی تشخیص می دهند . آقایان در صورتی که بخواهند دروغی به همسرشان بگویند بهتر است این کار را از راه دور به وسیله تلفن یا نامه و یا وقتی چراغ خاموش است انجام دهند.

-          زن عواطف را از لحن صدا درک می کند .
خانم ها به تغییرات لحن صدا ، زیر و بمی و بال و پایین بودن آن بسیار حساس اند و به همین دلیل تغییرات عاطفی در کودکان و بزرگسالان را به خوبی درک می کنند و بدین علت زن در حین مشاجره به مرد می گوید:"با این لحن با من صحبت نکن". ولی نتاسفانه مرد اصلا منظور او را درک نمی کند. در اتاقی که پنجاه زوج در آن باشند خانم ها در کمتر از 10دقیقه روابط بین زوج ها را تحلیل میکنند ، البته این به این دلیل نیست که آقایان به جزییات حساس نیستند بلکه مغز آنها برای نشانه های فراکلامی که باعث می شود جرییات و تغییرات ظاهری را در دیگران متوجه شوند ، سازمان نیافته است. سیم های ارتباطی میان دو نیم کره مغز زنان 10 درصد ضخیم تر و 30 درصد بیشتر نقاط ارتباطی دارد و به همین دلیل می تواند در حین راه رفتن حرف بزند و کار انجام دهد . خانم ها می توانند از دو نیم کره در یک زمان استفاده کنند . ای است که بیشتر مرد های دنیا از اینکه زنشان به آنها میگوید بپیچ به راست در حالی که منظورشان چپ است شکایت دارند. مغز مرد غرفه بندی شده و به این جهن آنها در یک زمان تنها یک کار می توانند امجام دهند . به همین علت اگر با مردی که دارد ریش می زند صحبت کنید صورتش را می برد و یا اگر در حین کوبیدن ویخ با چکش باشد صدای زنگ به صدا درآید ، چکش را روی انگشتش می کوبد.

-          در بررسی ها مغزی "ام.آر.آی" مشخص شده است که وقتی مرد می خواهد حرف بزند نیم کره چپ مغز او فعالیت شدیدی آغاز می کند تا مرکزی برای حرف زدن پیدا کند ، جای زیادی نمی یابد. مردان زبان آوران و سخنوران خوبی نیستند. بعد از یک میهمانی دختری نوجوان درباره تمامی جزییات به راحتی صحبت می کند ، اینکه چه کسی چه چیزی گفته ، چه پوشیده و.... اما در صورتی که از یک پسر جوان درباره میهمانی سوال کنید من و من کنان می گوید:".......ا......بد نبود."

-          ذهن تک مسیره مرد می تواند مشکلات را در پایان روز به راحتی کنار بگذارد ، زیرا مغز مرد طبقه بندی بسیار منظمی دارد و قدرت جدا سازی و ذخیره اطلاعات را داراست. در صورتی که زن اطلاعات را به این صورت انبار نمی کند ، نگرانی ها در ذهن او همچنان می چرخد تا اینکه درباه آنها حرف بزند و خود را به این صورت تخلیه کند. پس وقتی زنی با شما مشکلات و ناراحتی هایش را در میان می گذارد تنها انتظارش از شما شنونده خوب بودن و ابراز همدردی است ، نه نتیجه گیری و ارایه راه حل.

-          زن ها حرف زدن را وسیله ایجاد در رابطه می دانند ولی مقتی مردی حرف میزند یعنی می خواهد واقیعت ها را به هم ربط دهد. مرئ تلفن را وسیله انتقال اطلاعات و زن وسیله ارتباطی به حساب می آورد.

-          وقتی زنی می خواهد شما را تنبیه کند با شما حرف نمی زند و مردان در حدود 9 دقیقه احساس نمی کنند دارند تنبیه می شوند و این سکوت را غنیمتی شمرده و احساس آرامش می کنند.

-          زن بیشتر از روی لحن صدا ، اشاره ، زبان ، دست و صورت منظور خود را می رسانند.در نتیجه معنی و مفهوم واژه ها برایشان اهمیتی ندارد. اما جملات برای مردان تاکتیک بسیار مهمی برای ارایه معنی و مفهوم است. برای یک جدل موفقیت آمیز مرد باید درک کند که منظور زن از واژه هایی که به کار میبرد معنی دقیق آنها نیست و در نتیجه مرد نباید آنها را تعریف و یا معنی کند.

-          اسکن های مغزی نشان می دهد که مرد به اندازه زن احساس عاطفه میکند ، منتها از ابراز آن خودداری می کند . زن ها به راحتی واکنش های غم ، خشم ، شادی ، تعجب و .... را در چهره شان نشان می دهند در حالی که مردها هنگام گوش کردن منفعل بوده و احساساتشان را پنهان کرده ، اما اگر مردی عادت کند به نشان دادن حالات واقعی اش در چهره بهره فراوانی می برد.

-          تجسم مکانی اکثر خانم ها محدود است به همین دلیل نقشه خوانی و درک موقعیت مکانی در زنان ضعیف است و تنها 10 درصد از زنان به اندازه مردان از تجشم مکانی قوی برخوردارند. زنان در دیدن و تشخیص اشکال دو بعدی استادند اما تجسم اشکال سه بعدی در آنها توانایی بیشتر می طلبد. اما تجسم مکانی یکی از قوی ترین توانایی های موجود در نیم کره راست مغز پسران و مردان است. پسران توانایی بسیاری در تجسم اشکال سه بعدی و اضافه کردن بعد عمق به اجسام دارند.

-          در مهارت هایی که تجسم مکانی و محاسبات ریاضی نقش دارد مرد بهتر عمل میکند به همین دلیل است که 91 درصد مهندسان و 98 درصد خلبانان مرد هستند. 90درصد زن ها مهارت مکانی کمتری دارند به همین دلیل هرگز به یک خانم این گونه آدرس ندهید که یک کیلومتر به طرف غرب برو و..... به جای آن مسیری را با جاهای مشخص بگویید.

 

منبع: کتاب زنان و مردان باهم برابرند ؟ اصلا چنین نیست

آلن و باربارا پیز/بیژن و پگاه پایدار/نشر افکار




:: موضوعات مرتبط: روانشناسی , مطالب در مورد روانشناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 436
|
امتیاز مطلب : 88
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

//
hiva در تاریخ : 1389/11/21/4 - - گفته است :
salam mamnon

/weblog/file/img/m.jpg
فریناز در تاریخ : 1389/10/27/1 - - گفته است :
سلام وبت خشگل شده راسی میری حرم برام خیلی دعا کن 5شنبه یه امتحان خیلی سخت دارم پاسخ: چشم آبجي حتما


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: